golden lampstand with oil burning flame - firefly

Daarop antwoordde Hij en zei tegen mij: Dit is het woord van de HEERE tot Zerubbabel:
Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE van de legermachten. Wie bent u, grote berg? Voor de ogen van Zerubbabel zult u een vlakte worden. Hij zal de sluitsteen aandragen onder luid geroep: Genade, genade zij hem!
(Zacharia 4: 6-7)

Nu het Loofhuttenfeest in oktober nadert, is ons feestthema van dit jaar des te relevanter geworden: “Door mijn Geest, zegt de Heer!”

Toen we dit thema nog voor het feest van vorig jaar kozen, wisten we niet hoe passend het nu zou zijn. Dit was vóór de afschuwelijke slachtingen van 7 oktober, die zo’n schok voor ons waren nadat we twee dagen eerder met 700 pelgrims de grens van Gaza hadden bezocht. Ironisch genoeg was de laatste spreker op onze Solidariteitsbijeenkomst in Sderot die dag een Israëlische commandant, Brig.Gen. Amir Avivi, die zijn veiligheidsbriefing afsloot met de woorden: “Israëls overwinning is ‘niet door macht of kracht, maar door mijn Geest, zegt de Heer’.”

De daaropvolgende oorlog heeft in heel Israël veel pijn, verdriet, verwoesting en onzekerheid veroorzaakt. Het heeft ons er ook aan herinnerd dat wanneer het Joodse volk wordt hersteld in Eretz Israël, het in de ene hand een troffel moet hebben om te bouwen en in de andere hand een zwaard om te verdedigen. Dat was het geval toen Jozua de oude Israëlieten leidde bij de eerste bezetting van het Beloofde Land, en daarna opnieuw toen Ezra en Nehemia hen terugleidden om Jeruzalem te herbouwen na de Babylonische gevangenschap. Dat lijkt gewoon het patroon te zijn dat het Joodse volk moet accepteren en volgen wanneer het terugkeert naar het thuisland van zijn voorouders – zelfs het moderne Israël van vandaag.

Er is nog een ander patroon dat naar voren komt uit de bijbelse verslagen over Israëls terugkeer naar het Land, en dat is verbonden met ons thema van het Feest. Eenmaal terug in het Land brachten Israëls leiders het volk altijd naar een plaats van berouw en geestelijke vernieuwing met betrekking tot hun verbondsrelatie met God.

Dit patroon is te zien toen de Israëlieten na hun ballingschap in Egypte het Land weer binnenkwamen. Eén van de eerste dingen die Jozua deed was het bouwen van een altaar voor God op de berg Ebal en het leiden van het volk in het tonen van berouw en het vernieuwen van hun geloften bij de Sinaï om Hem alleen te aanbidden en te dienen (Jozua 8:30-35).

Het gebeurde ook toen Nehemia het volk in een plechtige vergadering bijeenbracht om berouw te tonen voor alle zonden en opstandigheid die hun ballingschap naar Babylon hadden veroorzaakt, en om hun verbond met God te vernieuwen. Nehemia hoofdstuk 9 vertelt hoe ze samenkwamen met “vasten, in rouwgewaad en met stof op hun hoofd … en ze stonden en beleden hun zonden en de ongerechtigheden van hun vaderen. (vs. 2-3) [Onze] vaderen gedroegen zich hoogmoedig [en] verhardden hun nek (vs. 16) … Toch hebt U hen in uw veelvuldige barmhartigheden niet in de steek gelaten in de woestijn (vs. 19) … moeilijkheden … zijn over ons gekomen … vanaf de dagen van de koningen van Assyrië tot op deze dag (vs. 32) … [maar] U bent rechtvaardig in alles wat ons is overkomen, want U hebt trouw gehandeld, maar wij hebben goddeloos gehandeld.” (vs. 33)

De beroemde Cilinder van Cyrus in spijkerschrift wordt tentoongesteld in het British Museum en bevestigt de bijbelse verhalen dat de Perzische koning Cyrus de Joden toestond om hun Tempel in Jeruzalem te herbouwen. (Wikimedia Commons/Mike Peel-www.mikepeel.net)

Deze plechtige bijeenkomst vond plaats rond het altaar van de Heer dat Ezra had gebouwd. In de eerste drie hoofdstukken van het boek Ezra staat hoe de Joden van de eerste Perzische koning, Kores, het gezag hadden gekregen om hun Tempel te herbouwen en de aanbidding van Jehovah volgens hun wet te herstellen. Kores had hen niet alleen gemachtigd met een officieel decreet, hij gaf zelfs de tempelschatten terug voor gebruik in het Huis van de Heer. Dus werd het altaar opgericht, de offers vernieuwd, de feesten gehouden en de fundering van de Tempel gelegd.

Maar toen overleed Cyrus en daarmee ook hun autoriteitsverlening. De fondsen droogden op. Tegenstand tegen het werk kwam ook van de Samaritanen en andere lokale leiders, zoals Sanballat en Tobias, die de volgende Perzische heerser overhaalden om de bouw te laten stoppen. Ondertussen klaagden sommige oudgedienden, die de pracht en praal van Salomo’s tempel hadden gezien, dat de glorie van dit huis niet te vergelijken was met die van het vroegere huis. Helaas, de frustratie sloeg toe en het werk aan het huis van de Heer werd gestaakt.

De volgende zestien jaar kwijnde het werk zelfs weg, totdat de Heer een profetische stroom in de natie herstelde door de profeten Haggaï en Zacharia te sturen om het volk aan te moedigen en te inspireren om het Huis van de Heer af te maken. Dit staat opgetekend in het boek Ezra, hoofdstuk 5, dat eraan toevoegt dat “de profeten van God hen [hielpen]”.

De profeet Haggai kwam en verkondigde dat het volk het onvoltooide Huis niet moest vergelijken met de vroegere Tempel, maar ze moesten “‘wees sterk… en werk, want Ik ben met jullie,’ zegt de Heer der heerscharen… ‘Mijn Geest blijft onder jullie; vrees niet! … Ik zal deze tempel vullen met heerlijkheid … [en] de heerlijkheid van deze laatste tempel zal groter zijn dan de eerste …'” (Haggai 2:3-9)

Tegelijkertijd verkondigde de profeet Zacharia dat dit werk niet zou worden voltooid door macht – dat wil zeggen door het zwaard (hoewel dat helpt); en niet door macht – dat wil zeggen door koninklijk besluit of menselijk gezag (hoewel dat ook helpt); maar het werk zou worden voltooid “‘door Mijn Geest,’ zegt de Heer.”

Inderdaad, de berg puin waar de Tempel eens stond zou een vlakke vlakte worden en de “sluitsteen” – het voltooide werk – zou tevoorschijn worden gebracht met geroep van “Genade, genade zij u!”. (Zacharia 4:7)

Zacharia verzekerde ook dat de Israëlitische vorst Zerubbabel het fundament van de Tempel had gelegd en dat zijn hand het zou afmaken. (Zacharia 4:9)

In hoofdstuk 4 ziet Zacharia ook een visioen van twee olijfbomen die een gouden kandelaar voeden, waarvan de engel later uitlegt dat het “de twee gezalfden zijn, die naast de Heer van de hele aarde staan”. (Zacharia 4:2-3, 11-14) Er zijn verschillende interpretaties en speculaties over de twee figuren in deze beeldspraak, waarnaar de apostel Johannes in Openbaring 11 ook verwijst als de “twee getuigen”. Ik heb mijn eigen kijk op deze twee profetische figuren, maar voor nu zullen we ons richten op de duidelijke boodschap van deze passages: De Israëlische natie zal haar missie voltooien, haar plaats van berouw vinden en vernieuwd worden in de juiste relatie met God, maar eerst moet de profetische stroom in de natie hersteld worden.

In de hedendaagse terugkeer van Israël moet de natie die plaats van nationaal berouw en herstel nog vinden, eenmaal terug in het Land. Toch spreken de profeten er overal over, bijvoorbeeld in Joël 2:12-32.

Ook Hosea voorspelt dit beloofde moment: “Kom, en laat ons terugkeren tot de Heer; want Hij heeft ons verscheurd, maar Hij zal ons genezen; Hij heeft ons getroffen, maar Hij zal ons verbinden. Na twee dagen zal Hij ons doen herleven; op de derde dag zal Hij ons opwekken, opdat wij voor Hem leven.” (6:1-2) Het Hebreeuwse woord voor “terugkeer” betekent hier niet alleen fysieke terugkeer, maar ook teshuva, wat berouw en terugkeer naar God betekent.

Ik geloof dat Openbaring 11 ook een ongelooflijke passage is die ons verzekert dat een krachtige profetische stroom naar Israël zal worden hersteld om hen naar die plaats van nationaal berouw te brengen en om het verlossingswerk van God in dit volk te voltooien.

Een klei-zegel uit de Perzische Periode dat onlangs werd ontdekt bij opgravingen in de Stad van David en dat de herbouw van de Joodse tempel in Jeruzalem zou kunnen voorstellen. (Shai Halevy/Israël Antiquities Authority)

Vandaag moeten we bidden dat het volk van Israël zich niet laat intimideren door de bedreigingen en meedogenloze aanvallen van radicale islamitische regimes en terreurmilities, maar dat het zichzelf verdedigt en het Land blijft bezitten en Jeruzalem blijft opbouwen. We moeten ook bidden dat de wereldleiders worden zoals Cyrus en zelfs Darius en Artaxerxes – elk van hen werd immers geïnspireerd door Gods Geest om de Joden in staat te stellen om de stad en de Tempel in Jeruzalem opnieuw te bouwen.

Uiteindelijk is het niet door de macht van het zwaard, noch door de macht van koninklijk gezag en menselijke decreten, maar is het door de Geest van de Heer dat Israël zijn verlossende bestemming in God zal bereiken. Laten we bidden voor een herstel van de goddelijke profetische stem voor de natie Israël en haar leiders in onze tijd, en voor gewillige harten om die beloofde profetische stem te horen en te gehoorzamen. Want alleen in gehoorzaamheid aan die stem van de Heer zal Israël zijn weg vinden door de tegenstand en obstakels die voor ons liggen, zelfs als alle naties proberen in de weg te staan.

Geschreven door David Parsons, Vice President & Senior Spokesman 

Hoofdfoto: een illustratie van Zacharia 4 (gegenereerd met Adobe Firefly/Photoshop. Gouden kandelaar met olie en brandende vlam/Olijfbladtakken/Druppelende gouden olie).