Yom Kippur

Beste vrienden en gebedspartners,
Vanavond begint Jom Kippoer – de heiligste dag op de Joodse kalender. In heel Israël zullen de straten zonder verkeer zijn. Joodse mannen, vrouwen en kinderen zullen witte kleding aantrekken in een plechtige viering van deze speciale gelegenheid.

Jom Kippoer, of de Grote Verzoendag, is een dag van vasten, berouw en diepe bezinning. Het is een tijd om God om vergeving te vragen en verzoening te zoeken met degenen die we onrecht hebben aangedaan. Het Hebreeuwse woord voor berouw, תשובה (tesjoeva), betekent letterlijk “terugkeren” of “terugkeren”. De wortel van het woord, שוב (shuv), betekent “omkeren” of “terugkeren”, en heeft de krachtige betekenis van zich afkeren van zonde. Wat een diepgaande manier om het nieuwe jaar te beginnen met een schoon hart.

Het boek Leviticus biedt inzicht in de betekenis en naleving van Jom Kippoer: “Dit zal voor u een inzetting zijn tot in eeuwigheid: In de zevende maand, op de tiende dag van de maand, zult u uw zielen benauwen en in het geheel geen werk doen, hetzij een inwoner van uw eigen land, hetzij een vreemdeling die onder u woont. Want op die dag zal de priester verzoening voor u doen, om u te reinigen, opdat u rein zult zijn van al uw zonden voor het aangezicht van de Heer. Het is een sabbat van plechtige rust voor u, en u zult uw zielen benauwen. Het is een statuut voor altijd.” (Leviticus 16:29-31)

Dit jaar lijkt, zoals een collega opmerkte, de bijbelse datum voor Jom Kippoer – de 10e dag van de 7e maand – een extra betekenis te hebben in het licht van de brute bloedbaden op 7 oktober vorig jaar. Het is alsof God rechtstreeks tot deze natie spreekt en ze niet alleen oproept om vergeving te zoeken, maar ook om deze aan te bieden. Jom Kippoer is een dag om de bladzijde om te slaan en opnieuw te beginnen. Vooral dit jaar is het een dag die oproept tot genezing – het reinigen van de wonden en de verschrikkelijke herinneringen aan de vreselijke daden die vorig jaar in de steden en kibboetsen langs de grens met Gaza zovelen zijn overkomen.

Ook van groot belang voor ons als christenen is dat de Grote Verzoendag niet alleen een oudtestamentische traditie is, maar een voorafschaduwing van de uiteindelijke verzoening door de Messias, Yeshua. Hij is de vervulling van waar Jom Kippoer naar verwijst: de perfecte verzoening voor onze zonden, “eenmaal geofferd om de zonden van velen te dragen” (Hebreeën 9:28). In Hem vinden we genezing voor onze diepste pijnen.

Yeshua is nu onze Hogepriester, elke dag voor ons toegankelijk, niet slechts op één heilige dag. Door Hem kunnen we vrijmoedig voor de troon van genade komen (Hebreeën 4:16), wetende dat we genade en hulp zullen ontvangen in onze tijd van nood.
Moge het niet alleen onze zonden zijn die van scharlakenrood naar sneeuwwit veranderen, maar moge ons verdriet veranderen in blijdschap en onze rouw in dansen. Moge Israël genezing en herstel vinden. En mogen we allemaal Gods reinigende genade ervaren.

In Zijn verlossende liefde!

door David Parsons, ICEJ Vice President